zagreb na savi
Visoki neboderi, riječna promenada, biciklistička magistrala, trinaest otočića, kupalište... gotovo sve što su arhitekti i urbanisti predlagali - nikada se nije dogodilo
Urbanističko-arhitektonska rješenja od kraja 19. stoljeća do danas

Irena Matković upravo je objavila knjigu u kojoj je sakupila brojne projekte kojima se pokušalo "dovesti" Zagreb na Savu


Piše: Romina Peritz
Zagreb na Savi. Više od stotinu godina traje ta opsesija. Davno prije svih današnjih "Manhattana" i "Dubaija", još od kraja 19. stoljeća arhitekti i urbanisti imali su vizije grada na vodi i kontinuirano tijekom cijelog 20. stoljeća promišljali prostor uz rijeku za koju su Zagrepčani bili i ostali neraskidivo vezani, a neke od najvažnijih i najzanimljivijih projekata s potpisom više ili manje poznatih autora, ali većinom ipak neostvarenih, donosi knjiga Irene Matković "Rijeka nadohvat grada" (UPI 2M Books i Arhitektonski fakultet).
Ideja za knjigu proizašla je iz pitanja što je, zapravo, Zagreb na Savi, s obzirom na to da se svako malo, kaže autorica, najčešće iz političkih krugova, čuju obećanja: "Dovest ćemo Zagreb na Savu". "Htjela sam istražiti što kroz različite epohe podrazumijeva sintagma Zagreb na Savi. Mislim da rezultati pokazuju da rješenja nisu jednoznačna i da ne postoji temeljno slaganje oko toga što bi Zagreb na Savi trebao biti. Zaključila sam da bi bilo dobro na jednom mjestu sve te prethodne spoznaje i prijedloge objediniti. To je i polazište za daljnju diskusiju".
A o Zagrebu na Savi diskutiralo se i diskutirat će se, ali zašto nikako da ta utopistička ideja konačno i ne zaživi ili zašto nije nikada zaživjela?
"Glavni je problem uvijek bio novac. To je bio problem i 80-ih, i 90-ih, pa i danas. Iako mislim da neke današnje koncepcije i ne bi trebale biti problem kad bi dobile podršku države i postale strateški projekt koji je za državu značajan."
Ono što se, međutim, iz današnje perspektive jako promijenilo, kako objašnjava autorica knjige, u odnosu na sva ta desetljeća prije, klimatske su promjene. "Sustav koji imamo je učinkovit, branimo se od poplava, ali teško je reći što će se događati po tome pitanju i do koje će se mjere vremenski i klimatski uvjeti intenzivirati. Mislim da je u današnje vrijeme prilično nerealno da će netko donijeti odluku o uklanjanju nasipa u gradu. U kontekstu novih spoznaja bilo bi nerealno očekivati da Zagreb krene u izgradnju obale Save kad to već nije napravljeno prethodnih godina, kad te svijesti nije bilo. Treba omogućiti korištenje toga prostora na puno atraktivniji način nego što to sada imamo. I nasipi se mogu preoblikovati, osmisliti platforme i šetnice. Ali što god bismo napravili, pitanje je hoćemo li ikada moći te nasipe maknuti."
Za ovu arhitekticu po struci nije sporna gradnja iza nasipa, pogotovo na sjevernoj obali. "Postoje zaključci i studije iz 80-ih prema kojima grad treba 'sjesti' na obalu Save do nasipa između Jadranskog mosta i Mosta mladosti, ali druga strana, dio gdje su Hipodrom i Bundek, uvijek je planiran kao zelena i rekreacijska zona, još od Generalnog regulacijskog plana iz 1936. godine."