OMOGUĆUJE

MOŽETE LI POGODITI ČETIRI DOBRE STVARI KOJE HRVATI NAJVIŠE VOLE? Pogledajte rezultate istraživanja u najvećem projektu o dobrome u Hrvatskoj koji prati više od 300 tisuća ljudi
Piše: Krunoslav Šarić, ekonomski blog Monopolizam


Što je zajedničko stonskim kamenicama, donorima krvi, slavonskom kulenu i licitarskom srcu? Prva asocijacija na pitanje - što je dobro u Hrvatskoj.

Više od 300.000 ljudi prati najveći projekt o dobrome ikada pokrenut u Hrvatskoj u Jutarnjem, Globusu i Gloriji, a više od 1100 ljudi uključilo se u istraživanje o pozitivnoj percepciji stanovništva na jutarnji.hr u kojem je postavljeno jednostavno pitanje: Što je dobro u Hrvatskoj?



U izradi prve hrvatske mape dobroga sudjelovali su ljudi iz cijele Hrvatske, najviše iz Zagreba, Osijeka i Splita. Zanimljivo je to da su prva tri odgovora u svim županijama vrlo slična. Na samom vrhu ljestvice dobroga nalaze se dobri ljudi, prirodne ljepote, hrana i piće. U Zagrebu i okolici na prvom mjestu su odgovori koji se odnose na prirodne ljepote (30%), na drugom mjestu odgovori koje se odnose na ljude i druženja, a na treće mjesto stavljaju dobru hranu i piće. Splićani najviše primjećuju prirodne ljepote (33%) zatim pozitivnu atmosferu, festivale i druženja, dok kontinentalci (najviše Osijek) na prvo mjesto stavljaju hranu (27%), dobre i radišne ljude te prirodne ljepote.

Prirodne ljepote na prvom su mjestu s 32% ukupnih odgovora u Hrvatskoj. Jadransko more, svjež zrak, brdašca, polja, jezera, vinogradi, nizine, planine, otoci, nacionalni parkovi… Čak 15.000 posjetitelja dnevno na vrhuncu sezone Plitvičkih jezera zasigurno bi se složilo da su prirodne ljepote jedan od najprepoznatljivih hrvatskih aduta u svijetu. Američka agencija za putovanja Touropia, objavila je rezultate ovogodišnjeg istraživanja najpoželjnijih destinacija u Hrvatskoj i na visokom drugom mjestu, a kao jedina prirodna ljepota na popisu, nalazi se Nacionalni park Plitvička jezera (25%).

ŠTO JE DOBRO U HRVATSKOJ
ARHITEKTURA I POVIJESNA BAŠTINA

  • Morske orgulje Zadar
  • Arena Pula
  • Šibenske tvrđave
  • Crkva Sv. Donata u Zadru
  • Dubrovačke gradske zidine
  • Grad Rijeka, Guvernerova palača, podzemni hodnici, crkva Sv.Vida
  • Grad Dubrovnik – UNESCO
  • Dioklecijanova palača
  • Osječka Tvrđa
  • Katedrala u Đakovu
  • Kninska tvrđava i Topoljski buk


Upravo prirodnim ljepotama možemo zahvaliti značajan rast turizma što se pozitivno odražava i na cjelokupno gospodarstvo. Prema podacima HNB-a, samo u prva tri mjeseca ove godine, prihodi od turizma narasli su na 395,9 milijuna eura, a udio turizma u BDP-u iznosio je 3,7%. U prvih šest mjeseci 2017., turizam bilježi 22% više gostiju i 23% više noćenja nego u istom periodu prošle godine. Sezona se proširila na mjesece koji nisu tradicionalno turistički za Hrvatsku, što pokazuju podaci kako su u prosincu 2016. stranci ostvarili 30% više turističkih noćenja nego u prosincu 2015.

***********

Na drugom mjestu su pozitivni ljudi i druženje s 22% odgovora. U opuštenoj atmosferi i druženju, prema rezultatima, najviše uživaju građani Zagreba i Splita. Najpopularniji odgovori u ovoj kategoriji su: Lijepe žene, dobri ljudi, rast broja transplantacija, ispijanje kave na terasi.

ŠTO JE DOBRO U HRVATSKOJ
POZITIVNI LJUDI

  • Humanost u doniranju organa
  • Ljudi koji brinu o hrvatskim ljepotama u svim dijelovima zemlje
  • Velik broj inteligentnih mladića i djevojaka, srednjoškolca, neopterećeni povijesnim podjelama, s neviđeno mnogo potencijala
  • Znanje i zalaganje liječnika
  • Učitelji
  • Ljudi - jer još uvijek možemo računati jedni na druge
  • U Hrvatskoj , osobito u Slavoniji su najbolji ljudi
  • Pametni i vrijedni ljudi
  • Volja mladih za radom i inovacijama
  • Dobri i kulturni ljudi voljni i spremni pomoći


Da Hrvati vole druženje i opuštanje potvrđuje i ovogodišnji rekord u broju noćenja domaćih turista. Tijekom lipnja na odmoru je bilo oko 250.000 domaćih gostiju, čak 18% više nego u lipnju 2016. U mjesecu s dva potencijalno produžena vikenda, domaći su gosti ostvarili 560.000 noćenja, što je čak 28% više nego u lipnju prošle godine.

***********

Na trećem mjestu su hrana i piće s 15% odgovora. Gemišt, baranjski kulen, stonske kamenice, slavonski kulen, pršut, slanina, craft piva, sir, vino, kvarnerski škampi, arambašići samo su neke od delicija koje je kao sinonim za dobro u Hrvatskoj navelo 15% ljudi, i to najviše iz Osječko-baranjske županije.

ŠTO JE DOBRO U HRVATSKOJ
HRANA I PIĆE

  • Craft pivo
  • Štrukle, sir i vrhnje
  • Pašticada, arambaši
  • Kvarnerski škampi
  • Domaći slavonski proizvodi
  • Kulen, kobasica, čvarci, šunka, Osječko pivo
  • Pršut
  • Iločko vino, Kutjevačka graševina
  • Tartufi i maslinovo ulje
  • Bučnica, gemišt
  • Torte, rakija, višnjevac
  • Srdele
  • Stonske kamenice
  • Samoborske kremšnite
  • Ogulinski kiseli kupus i lički krumpir


Da je Hrvatska zemlja ića i pića potvrđuju i podaci prerađivačke industrije koji pokazuju kako proizvodnja prehrambenih proizvoda ima dominantnu ulogu i predstavlja 14,4% ukupne proizvodnje, te zapošljava 15,4% svih zaposlenih osoba u industriji. Čak i običnom šetnjom po gradu s lakoćom možemo primjetiti rapidan rast broja malih craft pivovara i bistroa s bogatom ponudom koja naglasak stavlja na sve traženija i cjenjenija domaća, tradicionalna jela. Kontinentalni dio Hrvatske svojom je ponudom domaćih delicija orijentiran na domaće stanovništvo, dok je primorski dio više orijentiran na strane goste.

***********

Na četvrtom mjestu su turistički sadržaji (festivali) s 11%. Ribarske večeri, popularni svjetski i domaći festivali, kestenijade, kazališne predstave, ljetna kina na otvorenom samo su neki od popularnih sadržaja koje najviše navode građani u Splitsko-dalmatinskoj i Osječko - baranjskoj županiji.

ŠTO JE DOBRO U HRVATSKOJ
KULTURNI I TURISTIČKI DOGAĐAJI

  • Brodsko kolo, Vinkovačke jeseni, Đakovački vezovi
  • Ultra Europe festival
  • Međunarodni filmski festivali poput ZFF-a, Motovuna, Zagreb Doxa
  • Infogamer
  • Galerija Josipa Generalića - izvor Naivne umjetnosti te "Naiva" kao brend kojim je počeo turistički razvitak sjeverne Hrvatske
  • Projekt 'Kino Mediteran' koji je filmove vratio u preko 25 sela i mjesta u Dalmaciji
  • Pannonian challenge
  • Terezijana u Bjelovaru
  • Kaljske ribarske noći
  • Ferragosto Jam festival
  • Rise up festival, MTV Summeblast festival, Beach Major volleyball festival
  • Špancirfest
  • Medulin Craft Beer Festival
  • InMusic Festival
  • Design District Zagreb


Aktivan odmor sve je traženiji, kako kod nas tako i u svijetu. Moderan gost, domaći i strani, traži dodatne sadržaje kojima će obogatiti svoj odmor. Najtraženije aktivnosti su sport, zabava i kulturna baština. Hrvatska turistička zajednica zadnjih nekoliko godina promovira Hrvatsku kao zemlju koja je “puna života” što je zasigurno privuklo turiste koji očekuju atraktivne dodatne aktivnosti i zabavu. Također, zadnjih godina Hrvatska bilježi i značajan rast broja popularnih domaćih i stranih festivala u toj mjeri da se već počelo govoriti o Hrvatskoj kao maloj zemlji za velike festivale.

***********

Preostale kategorije odgovora su sigurnost, arhitektura i kulturna baština, obrazovanje, inovacije, sport. Približno 7% ljudi na prvo mjesto stavlja sigurnost s naglaskom na nisku stopu kriminala i sigurnost kretanja te bezbrižnu dječju igru na ulici, a da smo jedna od sigurnijih svjetskih zemalja, potvrđuju i podaci UN-a. Zanimljivo je da veći broj ljudi na prvo mjesto stavlja arhitekturu i bogatstvo kulturne baštine umjesto primjerice sportskih uspjeha, osobito ako se uzme u obzir da za jednu malu državu imamo popriličan broj velikih sportskih uspjeha zbog čega su naše kockice poznate diljem svijeta. Građani su u mapi dobroga istaknuli značajan broj naših velikih sportaša, a još češće naše povijesne osobe.

ŠTO JE DOBRO U HRVATSKOJ
POVIJESNE OSOBE

  • Ivan Vučetić, hrvatski izumitelj daktiloskopije
  • Milutin Milanković Matematičar, astronom, klimatolog, uvršeten u 10 najvećih svjetskih znanstvenika po izboru NASA-e
  • Faust Vrančić, jezikoslovac, inženjer, svećenik, izumitelj padobrana
  • Eduard Slavoljub Penkala, izumitelj tehničke olovke, nalivpera, termos boce, deterdženta za pranje rublja
  • Marin Soljačić, profesor na MIT-u, jedan od izumitelja bežičnog nezračećeg prijenosa energije
  • Ivan Vukić, izumitelj torpeda
  • Dražen Petrović
  • Hrvatski umjetnici: Sanja Iveković, Goran Trbuljak, Tomislav Gotovac, Mladen Stilinović
  • Ivana Brlić-Mažuranić
  • Dora Pejačević (Budimpešta, 10. rujna 1885. - München, 5. ožujka 1923.), hrvatska skladateljica, rodom iz slavonske grofovske obitelji Pejačević


Obrazovanje, izume i inovacije kao dobro u Hrvatskoj istaknulo je 4% ljudi. Da smo inovativa nacija koja prati svjetske trendove potvrđuje i nedavno osvojena zlatna medalja na međunarodnoj prirodoslovnoj olimpijadi Europske unije. Roboti su ušli i u osnovne škole preko Instituta za razvoj i inovativnost mladih koji je donirao 1800 robota, a više od 360 škola uključeno je u Croatian Makers ligu.

ŠTO JE DOBRO U HRVATSKOJ
OBRAZOVANJE, IZUMI, ZNANOST

  • Kravata
  • STEMI, robot sa šest nogu kojim se upravlja pomoću pametnog telefona djelo je mladog tima od četvorice FER-ovaca
  • EESTEC (Electrical Engineering STudents’ European assoCiation), nevladina i neprofitna organizacija studenata elektrotehnike Europe
  • Institut za razvoj i inovativnost mladih, programi obuhvaćaju više od 360 škola u zemlji i 45 tisuća učenika kojima su podijelili robote i setove za programiranje
  • PCI mreža-PCI mreža omogućuje brzi transport bolesnika sa infarktom do bolnice za oko 75% stanovnika Hrvatske
  • Include, startup mladog studenta splitskog FESB-a, koji je izrastao na njegovim pametnim klupama, koje se solarno pune, a mogu napajati javnu rasvjetu i mobitele
  • Projekt e-Škole koji provodi CARNet
  • MAKERBuino, retro igrača konzola karlovačkog maturanta koji je na Kickstarteru umjesto planiranih deset skupio preko sto tisuća dolara
  • Farmeron, hrvatski cloud sustav koji pomoću algoritama nadzire farme krava muzara
  • Concept One, jedan od najbržih električnih automobila na svijetu, proizveden u Rimac Automobili koji zapošljavaju 250 ljudi
  • Super povezanost hrvatskih i europskih sveucilista - Erasmus + i CEEPUS programi


Dobre vijesti dolaze i iz gospodarskog sektora. Dobra vijest je kako se gospodarstvo također već neko vrijeme oporavlja i bilježi pozitivan trend u nekoliko segmenata. Trend kretanja zaposlenosti preokrenuo se 2014., te je do ožujka ove godine dosegnuo razinu od 1,45 milijuna zaposlenih. Domaća industrijska proizvodnja ostvaruje rast, a proizvođači su uspješno iskoristili prilike koje su im se otvorile ulaskom Hrvatske u EU. Privatni sektor se restrukturirao i traži nove mogućnosti, snažnije se okrenuo prema izvozu. Prema podacima DZS-a prosječna neto plaća za travanj 2017. iznosila je 5.914 kuna, dok je u istom razdoblju prošle godine iznosila 5.633 kuna. I poduzetništvo je u usponu. Mikro poduzetnici u prosjeku su ostvarili rast dobiti od 40%, te povećali broj zaposlenih za 15%. Kako gospodarstvo i gospodarski pokazatelji nastavljaju rasti, mjera sistemskog državnog rizika, tj. mjera premije na rizik (CDS spread) već je neko vrijeme u padu, što znači mogućnost boljeg kreditnog rejtinga države.

Imamo razloga za optimizam. Jedna smo od najbogatijih zemalja svijeta u kontekstu prirodnih ljepota, naši su specijaliteti i delicije prepoznati u cijelom svijetu, a pozitivan stav i dobri, talentirani i vrijedni ljudi koji su uvijek spremni pomoći drugima od velike su važnosti za sretniju svakodnevnicu najvećeg broja ljudi. Možemo zaključiti: dobro je, a ono što je u Hrvatskoj vrijednost su ljudi.


Žito grupa, vodeća poljoprivredna i prehrambena industrija u Slavoniji, lansirala je novi brend trajnih mesnih proizvoda DOBRO. Žele potaknuti novi početak u Slavoniji, nova radna mjesta i poslovne prilike, vjerujući u viziju dobre Hrvatske. "Na vlastitim poljima sami uzgajamo zrno kojim hranimo generacije domaće slavonske svinje. Prema svjetskoj recepturi, najsuvremenijom tehnologijom stvaramo DOBRO. Želimo svojim primjerom potaknuti ljude da čak i kad je to teži put, uvijek biraju dobro.Vjerujemo u Slavoniju i Hrvatsku sastavljenu od dobrog."



Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Žito grupe Osijek u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg

Copyright © Native Ad Studio HANZA MEDIA 2017.