omogućava uber
Kata Barišić
Kata Barišić
Mlada poduzetnica uskoro predstavlja prvu turističku turu u Zagrebu preko tableta, na kojima će grad prezentirati uz pomoć tehnologija proširene i virtualne stvarnosti
Natko Bošnjak
Natko Bošnjak
Projekt bike2lok mladi zagrebački poduzetnik nedavno je predstavio pred 15.000 investitora iz cijelog svijeta u Dubaiju
Jelena Perić
Jelena Perić
Mlada zagrebačka vizažistica na Instagramu ima više od milijun pratitelja, zahvaljujući čemu sada zarađuje i sklapa poslove
Ladislav Jurić
Ladislav Jurić
Startup Bagizzmo pokrenuo je u Zagrebu, zapošljava 45 ljudi, a na crowdfunding platformama skupio je 120.000 dolara investicije
Danijel Opačak
Danijel Opačak
Mladi student ekonomije dodatno zarađuje kao vozač Ubera, radi kada hoće i koliko hoće
ISTRAŽUJEMO KAKO SU DIGITALNE PLATFORME USMJERENE NA POTREBE LJUDI TRANSFORMIRALE ZAGREB, OLAKŠALE ŽIVOT I POSLOVANJE I POVEĆALE STANDARD
MI SMO NOVI,
BOLJI DIGITALNI ZAGREB
Piše: Tomislav Mamić
"Živjeli smo od mjesečne plaće, a sada imamo nove izvore prihoda, novac za investicije dobivamo iz cijelog svijeta, obožavaju nas milijuni ljudi, radimo kad želimo, nemamo šefove, a uspješni smo jer su naši korisnici zadovoljni. Mi smo novi, bolji, digitalni Zagreb"
Oni su, vjeruju, privilegirana generacija. Generacija koja svoje poslovanje može odraditi na kompjuteru, mobitelu, u pokretu, 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu. Bilo gdje, bilo kada i - gotovo s bilo kim u svijetu.
DIGITAL CITY PULS u Splitu: čitajte 23.10.
DIGITAL CITY PULS u Dubrovniku: čitajte 30. 10.
A to im otvara ogroman broj novih mogućnosti, poslovnih ideja i prilika za zaradu i povećanje životnog standarda. Tako se Slaven probija preko YouTube kanala i Deezera putem kojih je prisutan u svakom mobitelu, Ladislav će svoje projekte realizirati novcima prikupljenim na crowdfunding platformama, dok će Kata zarađivati koristeći tehnologiju proširene i virtualne stvarnosti. Zahvaljujući Tripadvisoru Silvija i njegovu ekipu posjećuju gosti iz cijelog svijeta, svoj poslovni uzlet Jelena samostalno kreira na Instagramu, investitori u Dubaiju otimaju se za Natkov projekt, dok Danijel koristi Uber kao priliku za dodatnu zaradu. nezamislive prilike Digitalne platforme dramatično su promijenile život u gradovima, donijele nove modele rada i stvorile pretpostavke za stvaranje novih start-up poduzetnika, jačanje ekonomije grada i povećanje standarda života. U serijalu «Digital CityPuls» prvi puta istražujemo kako su građani profitirali u digitalnom dobu – i to ne samo inženjeri ili vrhunski IT stručnjaci nego deseci tisuća ljudi koji sada imaju prilike kakve su ranije bile nezamislive. U ovom trenutku u Zagrebu radi više od 100 novih start-up tvrtki; više od 100 tisuća apartmana u Hrvatskoj iznajmljuje se preko AirBnB platforme; više od 2000 ljudi rade kao vozači Ubera – kada god žele; na Instagramu je više od 73 tisuće Hrvata, a tisuće tvrtki izravno komunicira sa svojim korisnicima preko Facebooka u cilju da povećaju njihovo zadovoljstvo, poboljšaju svoje proizvode i povećaju prihode. Razgovarali smo s ljudima iz različitih područja čija iskustva u poslovima kojima se bave nepovratno mijenjaju gradove – čak i ako gradske usluge ne prate istu razinu digitalne transformacije. Ladislav Jurić, osnivač start-upa Baggizmo, prvih hrvatskih pametnih torbi i novčanika sa svojim je timom u dva navrata skupio više od 120 tisuća dolara i pokrenuo projekt. Da nije bilo crowdfunding platformi – Baggizmo vjerojatno nikad ne bi postojao. Dosad su prodali više od 3500 pametnih torbi i novčanika čije se cijene kreću oko tisuću kuna.
U ovom trenutku u Zagrebu radi više od 100 novih start-up tvrtki
Ladislav će zbog toga uskoro zaposliti još šestero ljudi, a u cijeli projekt već je direktno i indirektno uključeno 45 ljudi. A to praktički znači da je ovim projektom i Zagreb u kojem je otvorio tvrtku ostvario benefit. Naime, ljudi koji su uključeni u ovaj projekt, dobili su mogućnost dodatnog rada, na temelju njega ostvaruju vlastite prihode čime pune gradski proračun i kreću u projekte poput razvoja različitih digitalnih tehnologija. Plastično, ako je razvijena platforma koja omogućuje da ne izgubite novčanik, vrlo je lako moguće da vrlo skoro zahvaljujući takvoj platformi više nećete moći izgubiti ZET-ov pokaz ili slično. S druge strane zahvaljujući tako razvijenim platformama koje zapošljavaju, Grad shvaća koliko je potrebno ulagati u digitalnu transformaciju. Potrebu za širenjem zaposlenika još uvijek nema tročlani tim iz malenog zagrebačkog restorana Heritage u Petrinjskoj ulici kojeg vode Silvije Polanšćak i Šime Sušić, pobjednik emisije Masterchef Hrvatska, ali zahvaljujući TripAdvisoru imaju sve više gostiju i potreba za širenjem usluge raste.
Silvio Polanščak Mladi suvlasnik zagrebačkog restorana Heritage uspio je i zahvaljujući Trip Advisoru na kojem drži prvo mjesto u kategoriji cheap eats
Inovativan grad Oni kao da su se vodili sljedećim premisama. U posljednjih nekoliko godina Zagreb je uistinu postao jedna od vodećih turističkih destinacija. Turisti su u metropolu počeli dolaziti i zbog porasta broja Airbnb smještaja, dnevnog najma, ali i otvaranjem novih, modernih hostela čime je uvelike proširena dotadašnja tradicionalna ponuda smještaja u hotelima i hostelima. To je pak stvorilo potrebu za otvaranjem novih restorana, craft pivnica, barova, događanja i festivala. A barometar kvalitete i jamac uspjeha je digitalna platforma koja je - zahvaljujući sistemu ocjenjivanja gostiju i objave kritika koje svi vide - zauvijek promijenila način na koji se pružaju usluge. Na Tripadvisoru, prvo mjesto u kategoriji “chip eats” drži Heritage i to je jedan od razloga zbog čega u njemu teško doći do slobodnog stola. Od 125 komentara, čak 91 posto gostiju mjesto, hranu i piće ocijenilo je kao odlično. Među komentatorima, tek je desetak onih koji dolaze iz Hrvatske, a takav je i omjer gostiju u samom restoranu. - Ono što je nekad bila preporuka od usta do usta, sada je to Tripadvisor. To je platforma koja je u našem poslu must have. Postaješ prepoznatljiv, ali i prepušten ocjenama gostiju. Kada imaš takav odnos kuhara i gostiju, onda znaš da nema glume. Onda daješ samo kvalitetno, domaće - priča 28-godišnji Silvije.
Ono što je nekad bila preporuka od usta do usta, sada je to Tripadvisor
Zagreb trenutno nema svoj Tripadvisor, svojevrsnu knjigu žalbi i pohvala, na kojoj građani i poduzetnici u interakciji s gradskim službama mogu ocjenjivati rad, davati pohvale ili loše ocjene. Trenutno je na raspolaganju tek aplikacija Zagreb- inovativan grad, koja je zamišljen kao platforma koja unaprjeđuje komunikaciju s građanima preko mreže socijalnih medija kako bi se doprinijelo učinkovitijem i boljem radu gradske uprave. Ideja Gradskog ureda za gospodarstvo, rad i poduzetništvo, koja stoji iza projekta, da građani predlažu ideje koje će se moći aktivno komentirati, ocjenjivati i pratiti status svake predložene ideje. Konstruktivna ideja koja prikupi najviše lajkova i koje struka ocijeni konstruktivnima pretvorit će se u konkretne projekte, a Grad Zagreb će pokrenuti njihovu realizaciju. A u realizaciju projekta namijenjenog turistima krenula je i 37- godišnja Kata Barišić, koja stoji iza portala Poklonime.hr, prvog hrvatskog webshopa za prodaju iskustvenih i personaliziranih poklona za sve prigode. Zahvaljujući uspjehu svoje prve digitalne platforme krenula je u drugi projekt - dizajn aplikacije Zagreb City Challe. Uskoro će predstaviti Zagreb Time Travel, prvu turističku turu po Zagrebu koja grad prezentira kao putovanje kroz vrijeme uz pomoć suvremenih tehnologija proširene i virtualne stvarnosti. Turisti će uz pomoć tableta svjedočiti isprepletanju prošlosti i sadašnjosti grada koji postaje vremeplov i omogućuje turistima da putem digitalnog prozora zavire u prošlost i vide inače nevidljive urbane legende i povijesne događaje. - Zagreb Time Travel pokrenuli smo jer smo na tržištu uočili potrebu za turističkim turama namijenjenim mlađim generacijama suvremenih putnika zbog trendova gamifikacije, Pokemon Go, pojeftinjenja putovanja i selfiemanije. Potaknuti tim trendovima napravili smo jedan novi turistički proizvod koji ih ujedinjuje u kreativnu interaktivnu turu s kojom će turisti moći kreirati svoje priče iz Zagreba i dijeliti ih na svojim društvenim mrežama – priča Kata koja je u cijeli projekt uložila oko 30 tisuća eura, što vlastitih sredstava, što sredstava koji su dobili na gradskom natječaju. dodatni posao Njena startup tvrtka jedna je od onih koje koriste prostore u Tehnološkom parku Razvojne agencije Zagreba na Zagrebačkom velesajmu. Upravo transformacija dijela Zagrebačkog velesajma kao mjesta na kojem će raditi startup tvrtke, pokazatelj je smjera u kojem bi Zagreb trebao ići kada se govori o digitalnom pulsu grada. Tehnološki park to pokazuje kroz brojke. U pet godina, broj tvrtki porastao je za oko 20 posto, dok je za 60 posto porastao broj zaposlenika. Prije pet godina tvrtke su ukupno imale 71 zaposlenog, dok su lani, prije obnavljanja prostora na Velesajmu imali 131 zaposlenog. Rasli su i prihodi tvrtki u odnosu na 2012. kada su iznosili 13,5 milijuna kuna. Lani su dosegli brojku od 32 milijuna kuna. Sve ove brojke ne iznenađuju Daniela Opačak, mladog studenta ekonomije. Kada nije na studiju ekonomije na privatnom fakultetu, radi u obiteljskoj tvrtki, a kada napusti svoje radno mjesto – vozi na Uber platformi za Uberov partnera tvrtku Elifaz. On je jedan od dvije tisuće vozača koji voze na Uber platformi. Razlog je jednostavan, zarađuje dodatno jer nema fiksno radno vrijeme. Naime, Daniel pripada u 65 posto partner vozača Ubera koji se za taj posao odlučuju uglavnom zbog dodatne zarade, dok je za njih 35 posto to jedini izvor zarade. - Radi se o odmaku od tradicionalnog ekonomskog okruženja. Radim kada mogu, kada želim, i nitko mi ne određuje satnicu. Ovisim jedino o sebi. To je također jedna vrsta digitalne transformacije. Osim toga, promjena je i u pristupu prema klijentima. Više ne postoji model po kojem odvezeš putnika i naplatiš uslugu. Klijenti su ti koji putem aplikacije dobivaju rutu vožnje, koji te osobno mogu nazvati i koji te na kraju ocjenjuju – smatra Daniel koji zahvaljujući ovom Uber partneru i sam nakon završetka studija ekonomije razmišlja o pokretanju vlastitog biznisa. Baš poput Daniela i Natko Bošnjak ima priliku za dodatnim poslom. Vlasnik je privatne tvrtke koja se bavi organizacijom sportskih događanja, a zajedno sa svojim kolegama nedavno je pokrenuo i vlastiti start up – bike2lock. Cijeli projekt upravo zahvaljujući digitalnoj transformaciji i društvenim mrežama povezao se s brojnim poslovnim partnerima, a nedavno je zbog toga dobio priliku izlagati bike2lock u Dubaiju pred 15 tisuća investitora iz cijelog svijeta. Naime, prije dvije godine ukrali su mu dva bicikla na osmom katu zgrade u kojoj je živio stoga je sa svojim prijateljima odlučio stati kradljivcima na kraj. Prema istraživanju koje su proveli, u Nizozemskoj se godišnje ukrade čak 700 tisuća bicikla,u Velikoj Britaniji 300 tisuća, dok u Zagrebu ta brojka ide do nekoliko tisuća.
Naš hardware bit će kapsula za bicikle koja će se postavljati na mjestu parkinga za automobile.
- Naš hardware bit će kapsula za bicikle koja će se postavljati na mjestu parkinga za automobile. Bit će zatvorena, a zahvaljujući našoj aplikaciji biciklist će u svakom trenutku dobiti sve važne obavijesti vezane za Zagreb. Od stanja u prometu, opasnih križanja na cestama, vremenskih prilika do kulturnih znamenitosti i dobrih restorana– objašnjava Natko.U arapskom svijetu nedavno je boravio i mladi Slaven Berić umjetničkog imena Fil Tilen. Snimio je cover za svoj novi singl za koji se nada da će biti uspješan kao i onaj prethodni. Singl „Ko vam je reko“ u srpnju i kolovozu bio je najslušaniji domaći singl na Deezeru u Hrvatskoj, dok je na aplikaciji Shazam u kolovozu bio drugi najtraženiji singl. Broj jedan bio je Despacito. Njegove spotove na YouTubeu pogledani su više od 16 milijuna puta, a to je svakako jedan od razloga zbog čega je nedavno potpisao ugovor s Universalom. - Glazbom bi se bavio i da me nitko ne sluša jer ju volim, tako je i bilo prvih desetak godina, ali kada se dogodi ovakav uspjeh teško je skinuti osmjeh s lica jer znaš da ljudi poštuju i vole tvoj rad. Glazbenici su do prije deset godina ovisili o diskografima i medijima ali danas imaju svoju mrežu putem koje mogu informirati publiku o svemu. Isto tako ovisili su i o televiziji i radio postajama, ali danas postoje platforme preko kojih slušatelj s nekoliko klikova dolazi do željene pjesme ili videospota. Da mreža nema vjerojatno bi bio „starving artist“ ili bi se razvijao po pravilima industrije od prije 10-15 godina – kaže 28 – godišnji Slaven.
Slaven Berić Njegova popularnost na Youe Tubeu i Deezeru donijela mu je ugovor s Universalom
unosni poslovi A ono što je ovom glazbeniku donio Youtube, Jeleni Perić, 26 – godišnjoj vizažistici donio je Instagram. Zahvaljujući toj društvenoj mreži, dobila je priliku da svoje umijeće šminkanja pokaže cijelom svijetu, a time i zarađuje od doslovno jedne objavljene fotografije. Ona sama na toj društvenoj mreži ima više od milijun pratitelja, gotovo 70 posto njih dolazi iz SAD-a što joj je donijelo unosne ugovore s dvije tvrtke iz svijeta beauty industrije. Jelena je vizažistica koja je svoje umijeće šminkanja počela objavljivati na svom profilu. Prije toga osnovala je vlastitu tvrtku kao j.do.o. za što joj je trebalo 20-ak dana. Takvih tvrtki u Hrvatskoj se dnevno otvori 20-ak. Prošle godine imala je prihode od oko 150 tisuća kuna, i dobit oko 30 tisuća kuna. Sve je reinvestirala u fotografsku opremu i studio.
Za svoju sreću oni krive - digitalnu transformaciju.
Trenutno surađuje s dvoje fotografa, a ponude za objavom slika na Instagramu na kojima će promovirati određene Brendove svakodnevno dobiva u inbox. -Tradicionalni pristup šminkanja u mom slučaju je neisplativ. Prvo moraš otvoriti salon, zadovoljiti neke birokratske uvjete, imati fiskalnu blagajnu, dogovoriti uvjete s dobavljačima. Živiš praktički iz dana u dan, jer jednom je bolje, drugi dan je lošije. S Instagramom je mnogo drugačija priča. Sama ga kreiram, sve ovisi o meni. Da bude stvar još bolja, uz ovaj posao, razmišljam i još nekim projektima – također preko digitalnih platformi – smatra Jelena. Slaven, Ladislav, Kata, Silvije, Natko, Jelena i Daniel – jedni od tisuća Zagrepčana koji udaraju sasvim novi tempo digitalnom pulsu grada – očekuju bržu digitalnu transformaciju gradskih usluga i implementaciju novih, modela usmjerenih na olakšavanje života građanima. Baš kao što to omogućuju digitalne platforme.
Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Ubera Hrvatska, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg