omogućava uber
Ivan Mrvoš
Ivan Mrvoš
Osnivač tvrtke Include koji se proslavio pametnim klupama. Dosad ih je izvezao 411
ISTRAŽUJEMO KAKO SU DIGITALNE PLATFORME USMJERENE NA POTREBE LJUDI TRANSFORMIRALE SPLIT, OLAKŠALE ŽIVOT I POSLOVANJE I POVEĆALE STANDARD
UPOZNAJTE SPLIĆANE KOJI STVARAJU GRAD BUDUĆNOSTI
Pišu: Juraj Filipović, Ružica Mikačić, Ivan Kaštelan
"Zbog nas svatko u Splitu može preko mobitela pronaći slobodni parking, kupiti kartu za autobus ili dobiti brzi prijevoz na Hvar. Zapošljavamo i izvozimo u svijet, a najvažnije nam je da su naši korisnici zadovoljni"
Svaki Splićanin od sljedećeg proljeća moći će na svojem smartphoneu u realnom vremenu na Googleovoj karti vidjeti koje je od 1360 parkirnih mjesta na 43 lokacije slobodno, gdje su ona predviđena za osobe s invaliditetom, imat će navigaciju do najbližeg slobodnog mjesta, uz SMS plaćanje preko kreditne kartice, i mogućnost da anonimno prijave nepropisno parkiranje.
Split će prvi u Hrvatskoj u potpunosti biti pokriven IT rješenjem za pametno parkiranje
Ne, ne čitate vijest koja stiže iz San Francisca: Split će prvi u Hrvatskoj u potpunosti biti pokriven IT rješenjem za pametno parkiranje, što je važan korak prema pametnom gradu u području mobilnosti, a koje će za gradsku komunalnu tvrtku Split parking provesti Ericsson Nikola Tesla. Ta tvrtka već sada u svom splitskom uredu zapošljava više od 500 stručnjaka iz sektora razvoja i istraživanja. Za softverski dio posla zadužena je uspješna splitska tvrtka Profico, koja se našla i na popisu 50 najbrže rastućih tehnoloških kompanija iz zemalja srednje Europe prema podacima financijske konzultantske kuće Deloitte. “Vrlo smo zadovoljni suradnjom s Ericssonom Nikolom Teslom i s naručiteljem projekta. Vrlo su progresivni u razmišljanjima, i znaju kako ostvariti korist od naprednih tehnologija. Aplikacija će biti dostupna na svim mobilnim platformama i integrirat će se u pet-šest postojećih sustava Split parkinga te će se cijeli njihov sustav dići na novu razinu i podići učinkovitost upravljanja parkiranjem”, kaže nam Mateo Perak iz splitskog Profica. Umreženo društvo “Rješenje koje ćemo implementirati u Splitu slijedi Ericssonovu viziju umreženog društva, prema kojoj će u budućnosti biti umreženo sve što međusobnim umrežavanjem može unaprijediti poslovanje ili kvalitetu života. Riječ o jednom od rješenja iz domene pametnih gradova, no prostora za brojna druga pametna rješenja u najrazličitijim segmentima života i gospodarstva, ima u izobilju”, ističe Dean Marušić, menadžer odgovoran za poslovne aktivnosti Ericssona Nikole Tesle u Splitu. “S respektabilnim razvojno-istraživačkim centrom i globalnim odgovornostima u važnim područjima, naš centar u Splitu dio je razvojno-istraživačkog centra Ericssona Nikole Tesle, koji broji preko 1200, od ukupno 3000 zaposlenika koliko ih ima u Ericsson Nikola Tesla Grupi. Kao najveći R&D centar u Dalmaciji, pripadamo jednoj od, nažalost, malobrojnih tvrtki koje mladim i visokoobrazovanim stručnjacima osiguravaju kvalitetne ICT poslove, razvoj i poticajne uvjete, tu u Hrvatskoj. Time smo davno prerasli lokalni značaj te ujedno dokazujemo kako se i ovdje može raditi konkurentno, uspješno i stabilno”, ističe Marušić. Tko su ljudi koji stvaraju gradove budućnosti? To su oni koji kapitaliziraju prednosti digitalne revolucije, mijenjaju svijet u kojem živimo, poboljšavaju ga i čine jednostavnijim. U ovom slučaju, radi se o Splićanima.
Locastic
Locastic
Tvrtka Antonija Perića i Marka Maljkovića zaslužna za aplikaciju koja će građanima olakšati skupljanje otpada
Ericsson Nikola Tesla Split
Ericsson Nikola Tesla Split
Rješenje koje ćemo implementirati u Splitu slijedi Ericssonovu viziju umreženog društva: biti će umreženo sve što međusobnim umrežavanjem može unaprijediti poslovanje ili kvalitetu života, kaže Dean Marušić
Profit od digitalija Digitalne platforme dramatično su promijenile život u gradovima, donijele nove modele rada i stvorile pretpostavke za stvaranje novih, startup poduzetnika, jačanje ekonomije grada i povećanje standarda života. U serijalu “Digital CityPuls” prvi put istražujemo kako su građani profitirali u digitalnom dobu - i to ne samo inženjeri ili vrhunski IT stručnjaci, nego deseci tisuća ljudi koji sada imaju prilike kakve su ranije bile nezamislive. U ovom trenutku u Hrvatskoj radi više od 350 startup tvrtki; više od 100 tisuća apartmana iznajmljuje se preko platforme Airbnb; više od 2000 ljudi rade kao vozači Ubera - kada god žele; na Instagramu je više od 73 tisuće Hrvata, a tisuće tvrtki izravno komunicira sa svojim korisnicima preko Facebooka. Razgovarali smo sa Splićanima iz različitih područja čija iskustva u poslovima kojima se bave nepovratno mijenjaju grad.
Hrvatska kasni i s reciklažom otpada: do 2020. moramo ispuniti uvjet Europske komisije o povećanju udjela odvojenog otpada na 50 posto
Iz Splita u svijet idu i pametne klupe, dosad ih je 411 izvezeno, a svaki dan u tvrtku Include, koju je osnovao mladi Ivan Mrvoš, stižu zahtjevi za novim isporukama. Sve to pridonosi jačanju standarda u gradu, a u ovom trenutku u svom pametnom splitskom pogonu zapošljavaju 29 radnika. “Ono gdje Hrvatska može pokazati svoje znanje jest razvoj novih tehnologija. Najveći izazov domaćim IT tvrtkama predstavljaju doprinosi na plaće. To nas čini nekonkurentnima u odnosu na većinu europskih država. Dovoljno je reći da na nekakvu nižu do prosječnu plaću backend developera u iznosu od 10.000 kn neto imate gotovo isto toliko doprinosa, odnosno ta osoba tvrtku mjesečno košta 18.000 kn. To ne bi bio problem kada bi veći dio toga novca zaista otišao djelatniku u ruke. Ključ u zadržavanju kvalitetnih djelatnika, prema mojem mišljenju, leži u dvije stvari, a one su zanimljivost projekta na kojemu se radi, te, naravno, plaća”, govori nam Mrvoš. Hrvatska kasni i s reciklažom otpada: do 2020. moramo ispuniti uvjet Europske komisije o povećanju udjela odvojenog otpada na 50 posto. U suprotnom, Hrvatskoj prijete velike kazne, a prema svemu sudeći, problem bi mogli riješiti stručnjaci iz splitske IT tvrtke Locastic, koji su pri kraju s izradom aplikacije koja će građanima, prvo Omiša, a kasnije, nadaju se i ostalima, omogućiti da dobiju informaciju o svim odlagalištima otpada, od najmanje kante, do reciklažnih centara. To je još jedan primjer digitalne inovacije i poduzetničkog nerva koji bi na području Splita značajno mogao utjecati na život građana i rasteretiti posla gradsku i državnu vlast. “Za svaku lokaciju vidljiva je udaljenost, a za reciklažne centre i informacije o radnom vremenu te rasporedu odvožnje otpada.
Gradonačelnik Splita: Napredne tehnologije i digitalne platforme olakšavaju život građanima
"Visoke tehnologije i digitalizacija nisu proces koji završava, on neprekidno traje, a mi smo prošli kroz tek jednu etapu koja vodi do cilja, a to je Split kao smart city. Izuzetno mi je drago što se Split pomakao s liste crnih gradova. Na IT industriji je i bio naglasak u mojoj kampanji. Ona predstavlja civilizacijski iskorak. Smart Parking i svi ostali slični projekti samo govore o našim iznimnim talentima koji olakšavaju život građanima. Svi kreativci, vizionari i ljudi koji svoje karijere afirmiraju preko digitalnih platformi imaju moju podršku, kao i moje administracije. Kreativci su doveli do toga da danas u Splitu imamo partnerstvo između ogromne kompanije kao što je Ericsson Nikola Tesla i našeg lokalnog Profica. Tu neće biti kraj, već za sljedeću sezonu planiramo lansirati projekt o čipiranju vreća za smeće, kako bismo olakšali naplatu i poboljšali proces upravljanja i čišćenja grada, naročito tijekom enormnih gužvi za vrijeme sezone", izjavio je za jutarnji splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara nakon što je na splitskom FESB-u predstavljen projekt Razvoj poduzetničkog inkubatora za visoke tehnologije Sveučilišta u Splitu". "Danas smo svjedočili projektu koji je grad uistinu uzdigao u 21. stoljeće", rekao je. Radi se o kapitalnom projektu za Grad Split kojim će biti stavljen u funkciju prvi inkubator za visoke tehnologije u Hrvatskoj u vlasništvu Sveučilišta u Splitu.
Aplikacija nudi mogućnost slanja obavijesti komunalne tvrtke krajnjim korisnicima, a namijenjena je i turistima, s obzirom na to da je dvojezična. U sljedećoj fazi aplikacije planira se uvođenje pregleda stanja otpada, i računa za svakog individualnog korisnika jer će kante biti čipirane, kao i mogućnost prijavljivanja komunalnih problema ili naručivanje prikupljanja krupnog otpada”, govore nam suvlasnici Locastica Antonio Perić i Marko Maljković, koji u svom uredu koji je opremljen kuhinjom, videoigricama i prostorijama za odmor, zapošljavaju 20-ak mladih stručnjaka. Sličan broj IT-jevaca koji su zahvaljujući novim tehnologijama ostali živjeti u Splitu angažirali su i Ante Dagelić i Morten Smalby, koji razvijaju inovacije u transportnoj industriji, a preko čijeg najpopularnijeg online servisa GetByBus karte za međugradske linije autobusa kupuju korisnici iz cijele Europe. “Kartu kupite na getbybus.com, ispišete ju, ili pripremite na svom smartphoneu, te idete direktno na autobus jer vas mjesto automatski čeka i nije potrebno čekati u redovima. Od svega nekoliko tisuća korisnika u počecima 2013., danas GetByBus ima više od 10 milijuna korisnika godišnje, koji karte kupuju u 150 zemalja svijeta”, sipa nam brojke Ante Dagelić, zadovoljan jer kao i njegovi kolege - zahvaljujući digitalnim platformama - može živjeti u “najlipšem gradu na svitu”, a svoj proizvod prodavati gdje god za to postoji interes.
Dragica Vulić Ordulj
Dragica Vulić Ordulj
bivša manekenka iznajmljuje apartmane preko AirBNB-a. S gostima 24 sata na dan komunicira preko WhatsAppa i Instagrama
Bruno Bendić
Bruno Bendić
Kapetan na platformi UberBOAT kojeg su dosadašnji korisnici ocijenili s visokom 4,9 ocjenom
Getbybus
Getbybus
Online servis za rezervaciju karata koji koriste putnici iz cijele Europe osmislili su Ante Dagelić i Morten Smalby. Godišnje imaju više od deset milijuna korisnika
Nova vrsta kapetana Digitalne platforme promijenile su i način kretanja kroz Split. Platformu Uber samo tijekom ljetnih mjeseci na području Dalmacije koristilo je 115 tisuća stranih turista, iz 118 država svijeta. Upravo je tu premijerno lansiran i UberBOAT, čime je unaprijeđena turistička ponuda, a brojni Splićani na taj su si način osigurali posao i nove izvore prihoda. Jedan od njih je Bruno Bendić, kapetan na platformi UberBOAT, s ocjenom 4,9 od mogućih 5, koju su mu dodijelili dosadašnji korisnici. “Priključio sam se kao vozač UberBOAT-a prvi dan njihova dolaska u Split. Za sve ostale agencije više-manje prestao sam raditi, i posvetio se Uberu”, govori nam Bruno, čije zadovoljstvo potvrđuje i interno istraživanje te kompanije, koje pokazuje da bi 82 posto ispitanika preporučilo UberBOAT drugima i planiraju tu uslugu koristiti i ubuduće. Nove ideje Kapetan Bendić odradio je najviše transfera za Hvar, ali česta destinacija bili su mu i Zlatni rat na Braču te Modra špilja pored Komiže. “Pamtim momka iz Kalifornije koji je u jednoj konobi na južnoj strani Hvara, oduševljen ambijentom, zaprosio svoju djevojku, ali i jednu gospođu iz Čilea, čiji preci su iz Splita otišli prije više od stoljeća, a ona je prva stigla potražite svoje rođake”, kaže vozač UberBOAT-a, kojem su putnici u najvećem postotku bili Amerikanci, oduševljeni “uslugom koju mogu koristiti preko svog pametnog telefona i postojeće aplikacije koju koriste i kod kuće”. Zbog povećanog fokusa na zadovoljstvo korisnika, koji je prioritet digitalnim platformama, i splitski iznajmljivači sada se bore za nešto što je ranije bilo nezamislivo - što veći “commitment rate”, “response rate” i “review rate”. U mjestu Duće, sreli smo Dragicu Vulić Ordulj, 36-godišnju iznajmljivačicu apartmana. Osim što je magistra ekonomije iz turističkog usmjerenja, ona je i bivši model, govori pet jezika. Menadžerski posao u financijama napustila je prije četiri godine i posvetila se iznajmljivanju. Ta mlada poduzetnica dobila je super host status koji AirBnB dodjeljuje najboljim iznajmljivačima na svojoj platformi svaka tri mjeseca. Razlog tome je njezina predanost poslu. Stavke koje Airbnb prilično cijeni: commitment rate (stopa predanosti poslu), response rate (brzina i stručnost odgovora klijentima) i review rate (recenzije) kod naše sugovornice ne variraju, već je u svakoj ostvarila nevjerojatnih 100% kad je u pitanju učinkovitost.
MATE PUPIĆ
MATE PUPIĆ
Za iznajmljivače koji se ne snalaze na Internetu puni apartmane preko internet platformi i vodi njihove digitalne profile
Profico
Profico
Tvrtka Matea Peraka razvila je softver za aplikaciju Ericssona NIkole Tesle kojom se traže slobodna parkirališna mjesta u Splitu
Non-stop chat servis “Svojim sam gostima u svakom trenutku na raspolaganju. Srećom, živimo u 21. stoljeću pa ni sam mobitel više nije dovoljan. Koristim aplikacije poput WhatsAppa i Vibera, komuniciram s njima preko Instagrama. Uglavnom, spojena sam na mobilni internet 24 sata na dan kako bih bila što predanija poslu. Čujte, možete imati vilu s pet zvjezdica, ali na kraju je najbitnije ostaviti dobar, ljudski dojam, a ja to postižem uz pomoć dobrih komunikacijskih vještina i tehnologije. Najsretnija sam kad klijenti dođu kao gosti, a odu kao prijatelji”, kaže Dragica.
Budućnost turizma ovisit će mnogo i o mogućnosti iznajmljivača da shvate kako naglasak treba stavljati na digitalni marketing, Internet te iskrenu komunikaciju
Airbnb djeluje u 190 zemalja i 34 tisuće gradova, a u Splitu oglašava oko 5000 apartmana. “Vrlo sam se brzo snašla u digitalnom svijetu jer imam stručnu podlogu - osim Bookinga, koristim niz drugih platformi za iznajmljivanje - od TripAdvisora, Momonda, Expedije, Airbnba pa do Ubytovanija, ovisno o kojem se objektu radi. Budućnost turizma ovisit će mnogo i o mogućnosti iznajmljivača da shvate kako naglasak treba stavljati na digitalni marketing, Internet te iskrenu komunikaciju”, rekla nam je Dragica. Turistički djelatnik, 26-godišnji Mate Pupić, prije dvije godine počeo je za druge splitske, manje iznajmljivače obavljati posao punjenja gostiju preko internetskih platformi. “U početku se podrazumijevalo da obavljam sve poslove, od dočekivanja gostiju, konobarenja, nošenja prtljage, nabavke hrane i pića. Međutim, danas je malo drukčije. Svojim entuzijazmom i radom, došao sam do toga da iznajmljivačima popunjavam sezonu. Vrlo dobro se snalazim na digitalnim platformama, a iznajmljivači koji su me obvezali na rad, uglavnom su stariji ljudi koji se ne snalaze u bespućima interneta, ili ljudi koji se ne mogu toliko posvetiti poslu zbog obiteljskih obveza”, kaže nam Pupić i nastavlja: “Gotovo sve ovisi o online prodaji, i ne postoji objekt koji ne koristi prednosti digitalnog marketinga. Digital je alat koji sve olakšava. Gostu pomaže brzo odabrati objekt koji mu se sviđa na temelju recenzija, lokacije i dodatnih sadržaja, a pružatelju usluga olakšava komunikaciju s gostima te, naravno, što je brža razmjena informacija, to su gosti zadovoljniji”, zaključuje.
Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Ubera Hrvatska, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg